Før noen korsfester meg, så vet jeg at det heter SpillExpo Stavanger, men SSX har jo en god klang har det ikke? Og så er det jo navnet på en heftig snøfjøl spillserie på 2000 tallet.

Uy her, som skal skrive en oppsummering om hvordan SSX 2023 var. Til å starte med, så kunne jeg si at Tristan var så heldig å få 2 gratisbilletter fra Kodeklubben, så en liten takk til dem er på sin plass. Joakim kunne dessverre ikke være der, så da ble det meg, Tristan og Hai. Vi rocka opp på lørdagen, og sannelig var det ikke lett å finne parkeringsplass. Vi måtte parkere et stykke unna, hvor noen frivillige tok betalt for å slippe oss inn på en butikk-parkeringsplass. Da vi kom inn ved selve Sørmarka Arena så var det faktisk noen ledige parkeringsplasser, så det er jo noe arrangøren/ parkeringsfrivillige kan ha et bedre system på til neste år.

Inne på messeområdet ble vi møtt med et stort spillbanner som var en fin velkomst. Det jeg savnet var kanskje et områdekart, bare så det hadde vært lettere å få oversikt over hva som var hvor. Men det var bare til å bruke bena og komme i gang med festlighetene.

Vi startet turen med noen konkurranser sponset av Odeon kino. Det skulle være eksklusiv forhåndsvisning av the Flash og Transformers: Rise of the Beasts den samme kvelden, så vi gjorde et forsøk. Den som intet våger, intet vinner. For å komme på trekningslisten til Flash så måtte du «sitte» med bena i 90 grader opp mot en vegg. Det var sikkert et poeng at man måtte ha like sterke ben som the Flash skulle jeg tro, men tidtakeren forklarte aldri koblingen. Både jeg og Tristan kvalifiserte oss med respektable tider, og skrev oss på listen.

Når det gjaldt Transformers, så ble det holdt en Kahoot for grupper, hvor den ene vinneren fikk melde seg på trekningslista. Det hadde nå vært samme hvem av oss som vant, ettersom vi hadde nå blitt enige oss imellom om hvem som hadde gått på kino, men litt intern konkurranse ble et likevel mellom meg, Hai og Tristan. Dessverre så var noen av spørsmålene litt vanskelige for yngstemann på laget, men for meg og Hai så ble det jevn kniving. Jeg må her sterkt protestere mot spørsmålstillingen, ettersom alt handlet om Transformers så klart. Et spørsmål som ble stilt var når den første Transformers-filmen kom ut, og som den dinosauren jeg er, så valgte jeg et svar fra 80-tallet. Som er det korrekte svaret! Men kviss-masteren sa at det korrekte svaret var den første Michael Bay filmen fra 2007. Han visste ikke om den animerte filmen en gang.

Jaja, jeg svelgte den kamelen, og videre gikk det. De fleste spørsmålene var lette for en filmnerd som meg, men det dukket nok en fartsdump opp. Kvissmasteren spurte oss, og med det så mener jeg at han leste egentlig bare det som stod på skjermen: «Hvem vender tilbake i Rise of the Beasts som Optimus Prime?» Og jeg trykker øyeblikkelig på Peter Cullen som er den eneste åpenbare svaret. Men nei! Det som stod på skjermen var Optimus Primal, som blir spilt av Ron Pearlman. Så jeg valgte feil svar fordi kvissmaster leste feil, eller ikke vet forskjellen mellom Prime og Primal. Men pytt pytt, jeg vant til slutt, og skrev meg på listen.

Ingen av oss ble trukket til slutt syvende og sist, men det var nå artige konkurranser likevel. Så var det til selve spill-båsene og storskjermene. Vi kom til et meget kjekt retro område hvor det var satt opp mange gamle konsoller koblet til tilsvarende gamle TVer. Her fikk jeg testet en Atari Jaguar med Doom for første gang, og det var ulike versjoner av Street Fighter 2 på Mega Drive og Snes. Tristan fikk prøvd seg som X-wing pilot i det prisbelønte spillet Rogue Squadron på Gamecube.

Det morsomme var også en del gammel teknologi som vi kunne leke med. Gamle hustelefoner, faks-maskiner, en uplugget Virtual Boy, og en hel haug med command-baserte datamaskiner som Commandore 64 og liknende. Det var også mulig å kjøpe en masse retro-spill som man kunne kjøpe, så for spill-samlere så var nok dette en gullgruve.

Ferden gikk videre til storskjermene hvor det var intervju for esport-teams som skulle konkurrere i League of Legends. Jeg forstod lite av hva som skjedde på skjermen, men dette var visst spennede saker basert på kommentatorene og publikumsresponsen. Esport har aldri vært det store for meg, men jeg skjønner jo at det er god forretning, og at det satses på unge talenter på lik linje med andre sporter. På en annen scene var det turnering i Rocket League som også fenget mange.

Vi måtte jo ha mat, og da var det et utvalg av matvogner som solgte pizza, pasta, og burger. Valget falt på pepperoni-pizza fra Pizza Bakeren, så etter at den ble fortært gikk vi videre til spill-båsene. Her fikk vi testet Formel 1 kjøring, Zelda: Tears of the Kingdom på Switch og Tristan sitt favorittspill fra hele messa: yrkessjåførsimulator. Det var et svensk spill med ratt og pedal og 3 skjermer, så her var det bare til å prøve seg som politi, ambulanse, buss og truck-sjåfør. Man måtte følge trafikkregler, bruke blinksignal og hvertfall holde fartsgrensen, noe Tristan til tider kunne slite med. God gass på den pedalen, men han fikk virkelig teken på det etter hvert.

Selv hadde jeg det veldig gøy med Zelda-spillet, selv om jeg bare overtok kontrolleren etter en annen person, og visste verken høyre fra venstre når det gjaldt kontrollere, egenskaper, og mål og mening. Men jeg fikk nå brukt Fuse egenskapen til å feste en tønne til spydet mitt, som jeg brukte på noen troll. Jeg måtte likevel springe som en gal da en Hinox kom etter meg, men da tenkte jeg at dette var en god smakebit på et spill som jeg uansett kommer til å spille i timesvis senere.

Ellers var det mange gaming stasjoner hvor pc-riggene stod klare for flerspillerspill som Counter Strike, Fortnite, og Smash Bros på Switch. Det var også nok av sakkosekker, stoler, benker og andre hvilesteder for foreldre som måtte være litt slitne på bena. Det fantes bord hvor man kunne tegne og til og med sminke seg, dersom man trengte litt hjelp fra profesjonelle.

Gjennom hele oppholdet vårt der så vi mange kjekke jenter og gutter i cosplay-kostymer. Mange hadde gjort seg stor flid med kostymene sine, og det var kjekt å se spillkarakter i levende live så og si. Det gikk en cosplay-parade forbi oss, og jeg håper det er greit for dem at jeg poster et bilde av dem her. Spesielt Slenderman skal ha honnør for å ha gått rundt på stylter hele dagen.

Det var visstnok noen norske streamere som man kunne konkurrere mot og få signatur fra, men jeg kjente jo ingen av disse, så det var ikke så interessant. Jeg hørte også at det var noen som live-streamet sin spilling mens de speedrunnet noen spill, men dette så jeg aldri noe til. Det er kjekt at norske content creators får litt oppmerksomhet, selv om det ikke er innen mitt interessefelt.

Etter noen runder med basketballkasting, sponset av Highscore Arcade, var vi alle fornøyde og vendte snuten hjemover. Det hadde vært noen timer med sus og dus, og jeg tror vi alle hadde hatt det ganske gøy. Det holdt likevel med en dag for oss, så det er greit å vite til neste år. Jeg kommer nok til å være der da også, og kanskje da hadde det vært interessant om det hadde vært spillutviklere tilstede som kunne fortelle om skaperprosessen. Men kanskje det ikke hører hjemme her, og mer passende på en arena som Bergen Konsoll. Inntil neste gang vi høres så er det bare til å «slå på tråden» og gi oss ris og ros her på WordPress eller på Facebook.

Ha en flott spillsommer!

Uy